تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 ژوئن 2026 - 10:22
کد خبر : 7789

دیدبانان محلی سپر سبز شاهرود در جنگ آتش‌

دیدبانان محلی سپر سبز شاهرود در جنگ آتش‌

شاهرود – افزایش دما، خشکی پوشش گیاهی و تکرار رفتارهای پرخطر در طبیعت، احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را دوچندان کرده است و در این شرایط شاهرود برای حفاظت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی اجرای طرح «شبکه دیدبانان محلی حریق» را به عنوان راهکاری پیشگیرانه دنبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، همزمان با گرمای هوا و خشکی پوشش گیاهی، حتی یک بی‌احتیاطی کوچک می‌تواند به آتش‌سوزی گسترده و خسارت‌بار منجر شود و انداختن ته‌سیگار و کبریت روشن، رهاسازی بطری‌ها و ظروف شیشه‌ای شفاف و ترک طبیعت پیش از اطمینان از خاموش شدن آتش از جمله اقدام‌های عادی‌انگارانه خطرآفرین است.

خطای انسانی غیرعمد عامل اصلی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود با اشاره به افزایش دما و آغاز فصل گرما اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌های مراتع ناشی از خطاهای انسانی غیرعمدی است و پیشگیری، مهم‌ترین راهکار کاهش خسارت‌ها به شمار می‌رود

علی‌اکبر عباسی‌راد با اشاره به اهمیت زمان از در جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی، افزود: شبکه‌ای از دیدبانان محلی در مناطق حساس و کانون‌های بحرانی در خطر آتش‌سوزی در مناطق زیر پوشش منابع طبیعی شاهرود با مشارکت دهیاران، دامداران، بهره‌برداران و دوستداران طبیعت فعال شد و در صورت مشاهده دود یا آتش، موضوع را در سریع‌ترین زمان به اداره منابع طبیعی و سامانه ۱۵۰۴ گزارش می‌شود.

مشارکت مردمی گامی راهبردی در حفاظت از منابع طبیعی

وی با اشاره به شناسایی مناطق پرخطر و استقرار هدفمند گشت‌های حفاظتی و تجهیزات اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی شاهرود، گفت: طرح «شبکه دیدبانان محلی حریق» روشی علمی، کم‌هزینه و مبتنی بر مشارکت مردمی برای اقدام به موقع و پیشگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی است.

چاه‌باغ و جنگل ابر شاهرود در خطر آتش‌سوزی

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود با اشاره به افزایش دمای هوا، گفت: مناطق چاه‌باغ و جنگل ابر در معرض خطر آتش‌سوزی است و دقت گردشگران در مراقبت از طبیعت لازمه جلوگیری از آتش‌سوزی است.

وی ادامه داد: از وسعت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری منابع طبیعی شاهرود حدود ۲‌ هزار و ۲۰۰ هکتار بیابان و بقیه مرتع و جنگل است و با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم سال، دقت در مراقبت از طبیعت به ویژه از سوی گردشگران طبیعت و چوپانان با اطمینان از خاموش شدن آتش پیش از ترک طبیعت برای جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی ضروری است.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی، مسوولیتی همگانی است، از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه دود یا آتش، مراتب را از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا،حفظ طبیعت وظیفه‌ای همگانی است و نقش مهمی در سلامت انسان و تداوم زندگی دارد و توجه به محیط زیست امروز، آینده‌ای سالم‌تر و زیباتر برای نسل‌های آینده به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات